Begrippen die passen bij de overgang

In de overgang verandert er vanalles in je lichaam. Wil je glansrijk door de overgang dan is het belangrijk dat je aandacht hebt voor een aantal lichamelijke veranderingen. Hou wat leefregels in acht en zorg dat de overgang geen stoorzender wordt.

Botontkalking oftewel osteoperose

Je botten worden in hoge mate beschermd door de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron. Neemt de aanmaak van deze hormonen af van valt een groot deel van de bescherming weg. Vrouwen worden daardoor na de overgang kwetsbaarder om bij een val iets te breken. Geen fijn vooruitzicht maar er is gelukkig wel wat tegen te doen.

Calcium en vitamine D aanvullen

Om osteoporose te voorkomen is het belangrijk om voldoende calciumrijke producten en producten met vitamine D te eten. Calcium versterkt de botten en vitamine D stimuleert de opname van calcium.

Gezonde calciumbronnen zijn onder meer boerenkool, peulvruchten, noten en zaden.

Gezonde Vitamine D bronnen zijn eieren en vette vis. Daarnaast wordt vitamine D door de huid aangemaakt door het opnemen van zonlicht. Strikt genomen is het daarom ook geen vitamine. Maar extra vitamine D nemen middels een voedingssupplement is voor vrouwen in de overgang echt een must. Overdoseren is met een bovengrens van 100 microgram per dag nauwelijks aan de orde.