Lekker in je vel zitten

Gepubliceerd op 15 februari 2021 om 13:53

Lekker in je vel zitten, het is denk ik het meest verlangde én hoogst haalbare wat je kunt wensen. Want lekker in je vel zitten betekent bijvoorbeeld dat je je goed voelt over en met jezelf, letterlijk en figuurlijk. Dat je tevreden bent als je in de spiegel kijkt en dat je goed voor jezelf weet te zorgen, dat je grenzen stelt, dat je in iedere situatie jezelf bent en uitspreekt wat belangrijk is, dat je niet piekert, niet sombert, lekker slaapt.....  Als je bijvoorbeeld op vakantie bent en de hele dag ontspannende dingen doet dan voel je je waarschijnlijk wel lekker in je vel. Maar een gewone dag, een dag waarin er vanalles gebeurt dat invloed heeft op jou? Op zo'n dag valt het niet mee om voortdurend lekker in je vel te zitten.

En dan kunnen er ook nog gebeurtenissen of omstandigheden zijn waardoor het je maar moeizaam lukt om lekker in je vel te zitten. 

Iedereen heeft in zijn leven wel een of meerdere periodes waarin je minder goed in je vel zit. Dat kan door allerlei gebeurtenissen komen. Als er iets naars gebeurt dan is het logisch dat dat zijn weerslag heeft op hoe jij je voelt. Maar het kan ook gebeuren dat je je minder goed voelt terwijl je niet weet waardoor het komt. Dat je somber bent, neerslachtig, dat je niet meer weet wat je moet doen, dat je moeite hebt om van iets of iemand afscheid te nemen, irrationele emotionele reacties, onverklaarbare huilbuien en noem maar op. Niet begrijpen wat er dan met je gebeurt alleen al kan je je heel kwetsbaar laten voelen en lekker in je vel zitten is dan helemaal ver te zoeken.

Je niet lekker voelen zonder dat je weet waar het door komt, ik zou het een normaal verschijnsel willen noemen. Jij, dat wil zeggen jouw brein, reageert op iets wat gebeurt buiten jou. En jouw brein reageert op basis van wat het eerder heeft geleerd. Daar hoef jij je niet bewust van te zijn en zo kan het gebeuren dat je je eigen reactie helemaal niet herkent.

Hoe is jouw reactie op gebeurtenissen te verklaren

 

Een aantal voorbeelden. Je moeder was vroeger altijd erg angstig als jullie samen de weg overstaken. Ze kneep je kleine handje bijna fijn. Als volwassene kan je nog altijd een gevoel bekruipen dat je extra goed moet uitkijken bij het oversteken.

Deze 'conditionering', het automatisch reageren op een gebeurtenis,, kun je waarschijnlijk prima volgen, is niet hinderlijk ook. Er zijn ook gedragspatronen waarvan je weet waar het vandaan komt en die wel hinderlijk zijn.  Eenvoudig voorbeeld: als kind ben je gebeten door een hond en nu als volwassene ben je angstig voor alle honden. Je gaat graag wandelen in het bos maar bent voortdurend op je hoede voor loslopende honden. Erg hinderlijk. Met je volwassen brein weet je echt wel dat niet iedere hond erop uit is om jou te bijten maar helaas doet dat niets af aan de conditionering door je brein. Hond zien is angst. Dit is een simpel voorbeeld maar ik denk dat je voor jezelf met wat speurwerk een hele reeks aan dit soort patronen herkent. Een patroon kun je zien als: er gebeurt iets buiten jezelf - je denk daar iets over -  je voelt daar iets bij - je handelt op een bepaalde manier. Ook gevoelens van onzekerheid, faalangst, van minderwaardigheid etcetera zijn meestal te verklaren door te onderzoeken wat jij in jouw eerdere leven hebt geleerd. Dat geleerde breng je nog steeds in de praktijk, ook al is je gedrag niet langer meer passend of helpend voor jou. 

En dan zijn er nog al die ervaringen die je had in jouw leven, al die dingen die je ooit geleerd hebt waar je je niet van bewust bent maar die wel bepalen hoe jij je vandaag voelt. Het zijn deze eerdere leerervaringen waarvan je je niet bewust bent die je vertwijfeld kunnen doen zeggen: 'ik weet ook niet hoe het komt maar ik voel me zo naar of slecht, of eenzaam of rot of..'

 

Het zijn die gedachten en gevoelens in jouw leven waar je zelf geen grip op hebt en waar je flink hinder van hebt die voorkomen dat je lekker in je vel zit. Als coach/therapeut ga ik met mijn cliënten op zoek naar de ongewenste conditioneringen in jouw leven. Met andere woorden, wat geloof je over jezelf en ben je nog steeds aan het bewijzen ook al heb je er heel veel last van. Ik help je dan om het betreffende patroon te doorbreken. Een patroon doorbreken betekent dat je ergens anders over gaat denken waardoor het voelen en handelen ook verandert. Dan heb je een patroon doorbroken en heb je een andere conditionering geleerd.

Lekker in je veel deel 2

 

Ben je tevreden als je in de spiegel kijkt? Kun je vertrouwen op je lichaam? Ben je in balans; gelijkmatig humeur, geen behoefte om te snaaien, een natuurlijke behoefte om goed voor je lichaam te zorgen? Ook hoe je letterlijk in je vel zit bepaalt hoe jij je voelt. Er is namelijk een wisselwerking tussen lichaam en geest. Mijn werkwijze is daarom integraal. Heel vaak bemerk ik in de praktijk dat als iemand ballast weet af te werpen ze zich lichamelijk ook beter gaat voelen. Een voorbeeld daarvan is dat het afwerpen van ballast betekent dat iemand ook letterlijk gewicht kan loslaten, de beschermende vetlaag heeft geen functie meer. En om maar even bij 'gewicht' te blijven, ook hormonen spelen een grote rol bij gewichtsbeheersing. Dus ook de hormoonbalans krijgt aandacht. 

 

Er zijn issues in je leven waar je zelf weer grip op kunt krijgen. Heb je een nare periode meegemaakt, neem dan tijd voor jezelf bijvoorbeeld. Loop je ergens mee rond, ga het gesprek aan om de lucht te klaren is nog zo'n advies. Maar als je niet lekker in je vel zit en je weet zelf niet wat te doen om je weer oke te voelen, roep dan de hulp in van een coach/therapeut. Ik ga met je aan de slag om het zelfherstellend vermogen van je lichaam en je geest aan het werk te zetten. Want alles wat je nodig hebt zit al in je en ik help jou om jouw natuurlijke bronnen aan te boren. 

 

Een paar reacties:

'En dan merk ik tot mijn eigen verbazing op dat ik zo naar mezelf kan kijken als zeg maar vanaf een afstandje. Dan schrik ik hoe afhankelijk ik me altijd toch wel heb opgesteld en dan voel ik gewoon dat wat ..... doet geen invloed meer heeft op hoe ik me voel. En vorige week moest ik ook nog zo lachen om mezelf. Er was een meeting gepland met het hoofdkantor maar ik had mijn parttime dag en kon er niet bij zijn. Even nog had ik spijt dat ik niet had gezegd 'mijn tweewekelijkse parttimedag' maar daarna bedacht ik me dat het helemaal prima was zo. (B. had verschillende mannen in haar leven die voor haar heel belangrijk waren maar waarmee ze moeizame relatie onderhield. Ze had geen zicht op hoe ze zelf de mannen in maar ook uit weer haar leven had gekregen)

 

'Er is een oerkracht in me losgekomen. Ik zorg nu eerst voor mezelf'. (M. kwam om af te vallen en viel niet alleen af maar heeft het besluit genomen na 10 jaar fulltime moeder een betaalde baan te gaan vinden)

 

Hartelijke groet,