Master je negatieve gedachten voor meer geluk

Gepubliceerd op 6 oktober 2020 om 09:53

Anderhalve minuut, 90 seconden. Als je een negatieve gedachte gedurende anderhalve minuut vast weet te houden maken jouw hersenen een nieuwe verbinding aan en wordt de negatieve gedachte ingeprent.

En dan te bedenken dat zo'n 75% van je gedachten negatief zijn. Nee niet alleen bij jou, dat is gemeten tijdens een onderzoek bij een grote groep mensen. Nog twee weetjes; per dag heb je zo'n 60.000 gedachten en 95% daarvan is een gedachte die vaker voorbij komt. Dus op een doorsnee dag zijn we grootproducent van negatieve gedachten die we, als we pech hebben, vastprenten in ons brein.

Tsjonge dat is me wat nu we de tweede looping van de achtbaan nemen kijkend naar corona. Wat kun je hier nu mee, of beter eigenlijk, wat kun je er tegen doen? Hoe master je je negatieve gedachten? Wordt meer de baas over je gedachten in plaats van dat jouw gedachten jou beheersen. 

Je gedachten de baas worden

Om te beginnen, je bent gewoon niet je gedachten. Logisch zul je misschien denken maar toch als jij echt zou weten dat jij die gedachten niet bent, zou je ze dan niet al iets meer kunnen negeren? Feit: bij iedereen is zo'n 75% van de gedachten negatief. Bij mensen met pech in hun leven maar net zo goed bij mensen met geluk aan hun kont om zo maar te zeggen. Ons brein zit nu eenmaal zo in elkaar. Een beetje relativeren kan dus geen kwaad. Dat lucht al wat op, of niet? 

Dan; weet dat jou onderbewuste brein, die 95% tussen de beide oren,  juist positief is ingesteld. Jouw onderbewuste is jouw maatje in jouw streven naar meer geluk, balans, rust en wat je ook maar wil voor jezelf.

Maar wat gebeurt er als negatieve gedachten worden ingeprent in jouw onderbewuste, dan gaat jouw onderbewuste op zoek om jou te geven wat jij erin gestopt hebt. Dit is een eenvoudige uitleg van kwantumfysica en neuropscychologische wetmatigheden. Dus, voordat die gedachte anderhalve minuut door jouw herkauwd is, je brein afleiden. Eenvoudig? Nee maar oefening baart kunst. Dus merk je dat je veel 'in je hoofd zit' ga dan aan iets leuks denken of zoek afleiding in iets gaan doen! Liefst iets waar je je aandacht voor nodig hebt want jouw brein kan zich maar op één ding tegelijkertijd focussen. Dus heb je zo'n dag dat jouw hoofd met jou aan de haal gaat, ga bewegen, zet de muziek hard, bel even iemand of.. nou ja mogelijkheden genoeg.

Nog eentje dan; gun jezelf een piekermoment. Zitten die negatieve gedachten je in de weg, spreek met jezelf af dat je later op de dag een kwartiertje mag gaan piekeren. Maar wel over oplossingen nadenken dan. Het feit dat je jezelf toestaat om later op de dag over iets wat je bezig houdt na mag denken geeft al lucht. 

Doe meer om de touwtjes van je leven in handen te nemen

Een journalist vroeg ooit aan Martina Navratilova toen ze al 43 jaar was en 87% gewonnen wedstrijden op haar naam had staan: 'Hoe hou je jouw focus, lichaamsbal en scherpe spel?' Waarop ze antwoordde: "De bal weet niet hoe oud ik ben. Elk spel in het leven wordt eigenlijk gespeeld op een 6-inch grond – de ruimte tussen je twee oren. En daarmee zegt ze eigenlijk alles. Leer de kunst om die 6 inch in je bovenkamer lekker opgeruimd te houden. Een paar tips:

  • ontwikkel een lange termijn geheugen voor geluk en een korte termijn geheugen voor tegenslag;
  • Focus op het gehele plaatje, je alleen richten op werk of hobby of gezin of reizen of.. zorgt dat je andere dingen mist. Als je zorgt dat je ambities op alle fronten in evenwicht zijn dan geeft dat rust;
  • oefen jezelf in het oproepen en vasthouden van een goed gevoel. Tijdens mijn coachsessies is het managen van je 'state' een vast onderdeel maar je kunt dit ook zelf. Ga je een lastig gesprek in? Zet even beide benen op de grond, roep een ondersteunend goed gevoel op, bijvoorbeeld een moment waarop je je stevig voelde, adem een keer diep in en uit en ga het gesprek in.